Mindfulness si alimentatia

Practica mindfulness a patruns tot mai puternic in cultura noastra fiind folosita in domenii ca medicina, educatie, business, parenting, iar in psihoterapie pentru tratarea depresiei, anxietatii, aracurilor de panica, traumelor, diferitelor adictii sau tulburari alimentare.

Ce este mindfulness?

Termenul de mindfulness este traducerea in engleza a cuvantului sati din Pali, limba psihologiei budiste acum 2500 de ani, mindfulness-ul fiind invatatura de baza a acestei traditii. Sati are conotatia de constientizare, atentie si amintire (Germer et al., 2016, pag. 21).

Jon Kabat – Zin, pionierul cel mai important al mindfulness-ului in domeniul medical, fondatorul si directorul Clinicii pentru Reducerea Stresului si al Centrului pentru Mindfulness in Medicina, Servicii de Sanatate si Societate din cadrul Universitatii Massachusetts, a definit mindfulness-ul ca o „constientizare care apare cand suntem atenti in mod deliberat, in momentul prezent, fara a judeca, la experienta care are loc clipa de clipa” (Jon Kabat-Zin, 2003, pag.145 apud Germer et al., 2016, pag. 22).

Daniel Siegel, in Prefata cartii sale Mindfulness si Neurobiologie (2016) scrie ca: „a avea o stare de atentie constienta (mindful awareness) – cu alte cuvinte, de a participa la bogatia experientei traite aici si acum, conduce la o ameliorare a fiziologiei noastre, a functiilor noastre mintale si a relatiilor noastre interpersonale”.

Definitia scurta a mindfulness-ului este constientizarea experientei prezente cu acceptare. In esenta, experienta mindfulness nu poate fi surprinsa in cuvinte deoarece constientizarea se produce inainte sa apara cuvintele in minte (Germer et al., 2016, pag. 24, 27).

Scopul mindfulness este eliberarea de suferinta. Pe masura ce starea de mindfulness se aprofundeaza, apare intelepciunea si compasiunea care duc la libertatea psihologica (Germer si Siegel, 2012 apus Germer et al., 2016, pag. 27).

Cum poate fi folosit mindfulness-ul in alimentatie si, in mod particular, pentru a slabi?

Mindfulness inseamna sa te bucuri de aroma unui mar, iar lipsa de mindfulness, in cazul alimentatiei, care in mod obisnuit duce la acumularea de kilograme in plus, inseamna sa rontaim fara a fi constienti ca mancam.

Am fost cu totii antrenati, printr-o conditionare de proportii, sa facem rau corpului nostru. Astfel, mancam inconstient fara sa ne pese ce contine mancarea, pierdem controlul apetitului, optam pentru portii tot mai mari, alegem alimente care ne satisfac cel mai repede poftele sau folosim mancarea din motive emotionale, sa indulcim stresul vietii cotidiene.

Solutia pentru mancatul sanatos este modul diferit de a constientiza pentru ca printr-o constientizare transformata toate comportamentele autodistructive inradacinate se pot schimba. In actul mancarii sunt implicate imaginea ta despre sine, impreuna cu obiceiurile, conditionarile si amintirile (Chopra, 2014).

Ca sa slabesti trebuie sa te indestulezi. Stiu pare un paradox. Daca te umpli cu alte feluri de satisfactii, mancarea nu va mai fi o problema. A manca este un mod natural de a te simti fericit, dar mancatul in exces nu este.

Intrebati-va unde va aflati pe scala care leaga mancarea de fericire:

Mancatul normal ® Mancatul in exces ® Poftele ® Dependenta de mancare

  • mancatul normal te face sa te simti bine;
  • mancatul in exces te face sa te simti bine pe moment, dar are consecinte negative pe termen lung;
  • cedarea in fata pofetelor nu te face sa te simti bine deloc (apare rapid remuscarea, vinovatia, frustrarea);
  • dependenta de mancare provoaca suferinta, sanatate in declin si o lipsa totala a stimei de sine.

Ce determina mancatul in exces? Lipsa de implinire. Mancam in exces ca sa compensam o lipsa de altundeva (Chopra, 2014).

Va propun un model exercitiu de mindfulness pentru alimentatie (Moore, 2016):

  • Gaseste un loc linistit si confortabil unde sa poti manca;
  • Concentreazati atentia la mancarea din fata ta. Observa cum arata. Pare fierbinte sau rece? Ce culoare are? E in ambalaj, pe farfurie sau intr-un bol? Observa-i mirosul. Miroase proaspat, statut sau ars?
  • Ia o imbucatura. Observa ce gust are in gura. E sarat, dulce sau ambele? Textura e dura, granulata sau moale? E greu de mestecat sau ti se topeste in gura?
  • Simte cum ti se misca falca atunci cand musti.
  • Observa cum rup dintii fiecare imbucatura. Simte cum aluneca mancarea mestecata pe gat si in stomac.
  • Fa acelasi lucru cu fiecare imbucatura, pana termini. Fii atent cum se simte stomacul. Se simte plin sau gol? Observa cum aroma ramane in gura.

Faceti acest exercitiu cat de des puteti. Fiti constienti la ceea ce mancati si felul in care mancati!

Mult succes!

            Referinte bibliografice

            Chopra D., De ce ne este Foame – Solutia Chopra pentru o scadere in greutate permanenta, stare de bine si liniste sufleteasca, Lifestyle Publishing,  2014

            Germer C.K., Siegel R.D., Fulton P.R., Mindfulness in psihoterapie, Editura TREI, Bucuresti, 2016

Moore B.A., Cum să-ți controlezi anxietatea –  Ia tot ce e mai bun din griji, stres si temeri, Editura TREI, Bucuresti, 2016 

            Siegel D., Mindfulness si Neurobiologie, Editura HERALD, Bucuresti, 2016

 
By |2018-05-04T09:16:35+00:00May 4th, 2018|Blog|0 Comments

Leave A Comment