Despre Igiena Emotionala

Organizația Mondială a Sănătății (OMS) definește sănătatea ca „starea de bunăstare fizică, mentală și socială completă și nu doar absența bolii sau infirmității” și orice condiție care afectează sănătatea fizică, mentală sau socială, reduc atât bunăstarea individuală, cât și bunăstarea comunităților (Ranasinghe, 2016).

În acest context, cu toții ne îndreptăm atenția spre sănătatea noastră fizică și facem tot ce este posibil pentru a ne îmbunătăți sănătatea fizică: analize medicale periodice, vizite la medicul de familie și medicul stomatolog, regimuri alimentare și exerciții fizice. Câte obiceiuri am adoptat și câte schimbări am facut de-a lungul anilor pentru a ne îmbunătăți sănătatea fizică? Dar, în tot acest timp, ce am făcut  pentru sănătatea noastră psihică?

Deși supotăm răni emoționale (eșec, respingere sau singurătate), mai des decât răni fizice, avem tendința să le ignorăm și să nu acordăm atenție impactului profund pe care îl produc asupra vieții noastre (Catlett, 2017). Ce facem sau dacă facem ceva pentru a ne îmbunătăți sănătatea psihologică? Pâna la urmă, ca și în cazul fizicului, psihicul are nevoie de o igienă…emoțională.

Termenul de igienă emoțională a fost introdus în limbajul curent de psihologul Guy Winch în cartea sa „Emotional First Aid: Healing Rejection, Guilt, Failure and Other Everyday Hurts” (Plume, 2014) și se referă la a fi conștient și atent față de sănătatea noastră psihică și la a deprinde obiceiuri zilnice prin care să recunoaștem stările noastre psihice și să intervenim asupra rănilor emoționale atunci când le suferim.

De asemenea, Dalai Lama se referă la acest concept: „Valorile sunt legate de emoțiile noastre, așa cum practicăm igiena fizică pentru a ne păstra sănătatea fizică, trebuie să observăm igiena emoțională pentru a păstra o minte și atitudini sănătoase” (Baltazzi, 2017).

Dacă în cazul unei dureri sau răniri fizice fiecare dintre noi se descurcă, într-un fel sau altul, să acorde prim ajutor, în cel mai rău caz sunăm la 112, dar ce facem când este vorba de o durere emoțională?

Winch (2015) descrie câteva moduri de prim ajutor emoțional:

  • Acordați atenție durerii emoționale – recunoașteți-o când se întâmplă și lucrați să o tratați înainte de a se simți cuprinzătoare. Corpul simte senzația de durere fizică și ne avertizează că ceva este în neregulă și trebuie să o abordăm. Același lucru este valabil și pentru durerea emoțională. Dacă o respingere, un eșec sau o stare proastă nu se îmbunătățește, înseamnă că ai suferit o rană psihologică și trebuie să o tratezi.
  • Monitorizați și protejați stima de sine. Când simți că „te duci în jos”, ia-ți o clipă pentru a fi simți compasiune față de tine. Stima de sine este ca un sistem imunitar emoțional care te tamponează de durerea emoțională și îți întărește rezistența emoțională. O modalitate de a „vindeca” stima de sine deteriorată este de a practica auto-compasiune.
  • Atunci când gândurile negative preiau controlul, întrerupeți-le cu distragere pozitivă. Studiile arată că și două minute de distragere a atenției vor reduce nevoia de a ne concentra asupra negativului nesănătos.
  • Găsiți înțeles în pierdere. Pierderea este o parte a vieții, dar ne poate ridica sau ne va împiedica să mergem înainte dacă nu tratăm rănile emoționale pe care le creează. Cel mai important lucru pe care îl puteți face pentru a vă ușura durerea și a vă recupera este să găsiți înțeles în pierderea și să obțineți scopul din ea. Ar putea fi greu, dar gândiți-vă la ceea ce ați câștigat din pierdere.
  • Nu vă învinuiți excesiv. Vina poate fi utilă. În doze mici, vă avertizează să luați măsuri, dar vinovăția excesivă este toxică, deoarece vă consumă energiile emoționale și intelectuale, vă distrage de la alte sarcini și vă împiedică să vă bucurați de viață.

Referințe bibliografice

Baltazzi M., 2017, Emotional Hygiene Is a New Clean, https://www.linkedin.com/pulse/emotional-hygiene-why-you-should-want-maria-baltazzi/

Catlett C., 2017, https://blog.ted.com/the-big-idea-teds-4-step-guide-to-the-holiday-season/

Ranasinghe S., Ramesh S., Jacobsen K.H., 2016, Hygiene and mental health among middleschool students in India and 11 othercountries, Journal of Infection and Public Health 9, 429—435.

Winch G., 2015, 7 ways to practice emotional first aid, https://ideas.ted.com/7-ways-to-practice-emotional-first-aid/

 
By |2018-06-29T08:01:39+00:00June 29th, 2018|Blog|0 Comments

Leave A Comment

ABONARE NEWSLETTER

ARTICOLE RECENTE